August, 2018

RabócsiRing, Maďarsko

Po niekoľkých mesiacoch trénovania vo Vechci na T1 Ringu, poznávania motokár a skvelých ľudí, som sa ocitol na svojom historicky prvom preteku v susednom Maďarsku na okruhu RabócsiRing. Samotný okruh sa nachádza neďaleko obľúbenej Nyíregyházi a pre východniarov ideálne druhé miesto po Vechci, kam sa ísť vyblázniť s motokárami.

Toto miesto ponúka viacero iných súťaží, zatiaľčo karting je viac-menej v rannej fáze a tomu odpovedá i úroveň pravidiel. Tie sú oveľa voľnejšie oproti napr. Slovenskému kartingovému poháru (ďalej, SLOKAP), nakoľko sa to považuje skôr za pretek z čírej zábavy, no aj napriek tomu sa pretek organizuje niekoľkokrát ročne (pre rok 2019 je vyhlásených celkovo 9 pretekov) a vyhodnocuje sa, samozrejme, celkové vyhodnotenie. Prakticky je dovolené čokoľvek v zmysle úprav motora a iných nastavení, zvolených typov sád gúm, celková váha jazdca s motokárou a pod.. Pretekári sú rozdelení do kategórií v podstate podľa výkonu, a na základe toho spadám do kategórie ,,shifters“ tzv. radičiek, čiže motokára, ktorá umožňuje radiť prevodové rýchlosti. Okruh je veľmi široký a rýchly, čím sa stal jeden z mojich obľúbených, pretože umožňuje mnoho jazdeckých stôp, či možností pre obehnutie súpera.

Po poobedňajšom piatkovom tréningu som nasledujúce ráno podstúpil registráciu, kde sa mi nepodarilo uchmatnúť moje obľúbené číslo 9 a tak som siahol po sedmičke - po vzore Kimiho Räikkönena. Pretek sa začal voľnými tréningami nasledovanými dvoma kvalifikačnými pokusmi. Po dvoch kvalifikáciách som sa umiestnil na treťom mieste a pomaly som si začal uvedomovať, že je predo mnou čochvíľa prvý kartingový pretek v mojom živote.


Oproti SLOKAP-u sa na RabócsiRingu jazdí letmý štart namiesto štartu z miesta. To znamená, že sa odjazdí pred samotným pretekom prvé zahrievacie kolo, následne formovacie a priamo z neho po odmávaní vlajky sa pretek začína. Bohužiaľ, tento moment sa mi vôbec nepodaril správne odchytiť a zostal som visieť dlho na tej istej zaradenej rýchlosti, stratil výkon a prepadol sa o dva miesta nižšie v poli. V priebehu preteku sa mi podarilo prepracovať sa po chybe súpera na 4. miesto a takto som došiel i do cieľa prvej meranej jazdy. Do druhého kola som teda vyštartoval zo štvrtého miesta, čo je tiež iné než u SLOKAP-u, nakoľko sa tam obe finálové jazdy štartujú z pozície vybojovanej v kvalifikácii.

Druhý štart už bol o niečo málo lepší, ale znovu to bolo v znamení neskorej reakcie. Avšak pre tentokrát to stačilo na udržanie si pozície a následne po drobnej chybe súpera na výjazde som sa posunul na tretie miesto, ktoré som si udržal až do cieľa. Mal som obrovskú radosť z predchádzajúceho ako i tohto výsledku a do poslednej chvíle som nevedel ako obstojím vo finálnom umiestnení. Nakoniec sa mi ušlo celkovo štvrté miesto, pretože som mal rovnaký počet bodov za obe jazdy a tak rozhodol lepší kvalifikačný čas v prospech súpera. Gratulujem víťazovi a taktiež ostatným, som veľmi rád, že sme sa takto skvelo ponaháňali, zažili mnoho zaujímavých chvíľ s partiou bez, ktorej si prakticky neviem predstaviť účasť na týchto pretekoch, tréningoch a pretekoch v SLOKAP-e. Vďaka Vám chalani!